Project Description

Sporten en kanker

Vroeger werd vaak het advies gegeven om rust te houden tijdens de behandeling van kankeren en niet te veel te bewegen. Uit recentelijk onderzoek heeft men juist laten zien dat bewegen juist vele voordelen kent. Om de kans te vergroten om de behandeling beter te doorlopen is het belangrijk om fit en sterk te zijn. In de wetenschap zeggen ze dan: uw kwaliteit van leven neemt toe.

Bij de behandeling van kanker spelen ook de spieren een belangrijke rol. Wie namelijk over voldoende spiermassa beschikt, is ook beter bestand tegen bijvoorbeeld een chemokuur, bestraling of operatie. Zwakke spieren is iets wat veel voorkomt bij kanker, maar gelukkig kunnen patiënten hier zelf iets aan doen door te TRAINEN. Ook als je wat ouder bent is het goed om aan conditietraining te doen.
Zwakke spieren kunnen ontstaan door de ziekte en de daarvoor bestemde behandelingen. Een lage spiermassa maakt je kwetsbaarder, je bent snel moe en raakt verzwakt. Dit heeft als consequentie dat u steeds minder zin heeft om te bewegen en dus verder verzwakt. Hierdoor kun je de behandeling minder goed aan, is er meer kans op complicaties en bijwerkingen en loopt het herstel trager bij patiënten met onvoldoende spiermassa.
Gelukkig kan je daar iets aan doen met de juiste begeleiding

Diverse onderzoeken geven aan dat krachttraining voor kankerpatiënten positieve effecten heeft en dat het veilig is. Mensen met kanker kunnen ook intensief trainen mits de trainingen maar afgestemd zijn op de fysieke mogelijkheden van de patiënt en men niet over de grens heen gaat.
Het advies is dat men direct na de diagnose gaat beginnen met trainen, ondanks de korte periode tussen diagnose en behandeling loont dit om te doen.
Daarbij moet ook de voeding niet onderschat worden en is ook hier aandacht voor nodig. Spieren zijn voornamelijk opgebouwd uit eiwitten en hier hebben we ook weer eiwitrijk voedsel voor nodig, zoals bijvoorbeeld eieren, bonen, kip en vis.
Ook als u wat ouder bent, blijf trainen belangrijk!!

Er valt met trainen dus de nodige gezondheidswinst te boeken, zoals;

  • je vergroot met een sterker gestel de kans op succes van uw behandeling.
  • allerlei gevolgen van de behandeling – zoals pijn, misselijkheid en vermoeidheid – dring je deels terug.
  • na bijvoorbeeld chemotherapie gaat uw herstel sneller.
  • je voelt je prettiger en hebt meer energie om de dagelijkse dingen te blijven doen.
  • mogelijke angstgevoelens hou je beter onder controle.
  • door actief een bijdrage te leveren aan uw behandeling, wordt die behandeling ook weer wat meer van jezelf. En dat voelt goed.
Trainen na kanker